Plasmolifting: peremajaan muka dengan plasma darah sendiri

picagari plasma peremajaan kulit

Plasmolifting adalah satu inovasi dalam peremajaan. Ia membolehkan anda menggunakan sumber tersembunyi tubuh manusia. Komposisi formula untuk suntikan termasuk hanya satu komponen - plasma dari darah sendiri. Keunikan kaedah ini terletak, pertama sekali, pada fakta bahawa kemungkinan penolakan plasma oleh badan sepenuhnya dikecualikan. Ini bermakna bahawa sebarang kesan sampingan dikecualikan.

Apakah asas kaedah yang menakjubkan ini? Ia menggunakan keupayaan platelet untuk mengaktifkan pengeluaran kolagen dan sel stem kulit badan. Plasma yang kaya dengan platelet disuntik ke dalam kulit, di mana ia merangsang sel penghasil kolagen.

Asas teknik plasmolifting

Apakah yang berlaku dalam tubuh manusia selepas pengenalan plasma kaya plateletnya sendiri? Tindakan plasmolifting bermula dengan pengaktifan fungsi fibroblas kulit. Meningkatkan kadar pengeluaran asid hyaluronik, kolagen dan elastane sendiri dengan ketara. Hasil daripada proses ini adalah peremajaan semula jadi kulit. Proses penuaan diperlahankan, warna dan keanjalan kulit bertambah baik. Oleh itu, plasmolifting adalah cara revolusioner peremajaan, yang hampir tidak mempunyai kontraindikasi!

Kontraindikasi untuk prosedur ini adalah kehadiran penyakit serius (kanser, masalah darah, dll. - semuanya ditentukan sebelum prosedur). Juga, prosedur tidak disyorkan semasa kehamilan dan pada "hari kritikal".

Suntikan plasma dijalankan oleh mesoterapi. Skim pentadbiran ditentukan oleh doktor, dengan mengambil kira tanda-tanda individu pesakit. Menurut statistik, sekurang-kurangnya 40% pesakit melihat kesan yang ketara selepas sesi pertama peremajaan kulit plasma. Keunikan kaedah ini juga adalah pada hakikat bahawa tindakannya adalah kumulatif, iaitu, kesannya dipertingkatkan dengan setiap prosedur berikutnya.

Kelajuan permulaan kesan secara langsung bergantung pada penunjuk individu orang yang menjalani prosedur. Semakin muda usia, semakin cepat kesan peremajaan kulit berlaku. Prosedur ini ditunjukkan untuk pesakit yang umurnya tidak melebihi 75 tahun. Sebilangan besar sesi akan diperlukan untuk pesakit yang telah menyatakan atrofi tisu lembut dan kedutan.

rawatan peremajaan kulit plasma

Plasmolifting boleh mengurangkan dengan ketara kesan berbahaya cahaya matahari pada kulit, iaitu, ia adalah kaedah yang paling berkesan untuk memerangi photoaging. Kaedah ini juga berkesan dalam kes di mana pesakit telah menerima selaran matahari yang teruk atau terdedah kepada pigmentasi.

Bagaimanakah sesi plasmolifting dilakukan?

sebelum dan selepas peremajaan kulit plasma

Prosedur ini adalah yang paling selamat dan paling semula jadi untuk pesakit kerana ia menggunakan plasma sendiri. Pensampelan darah dijalankan dalam jumlah tidak lebih daripada 100 ml.

Prosedur ini benar-benar selamat - dari segi kerumitan dan tempoh, ia adalah setanding dengan ujian darah biasa dari vena.

Seterusnya, plasma diproses pada peralatan khas. Hasilnya ialah plasma kaya platelet, yang disuntik ke dalam pesakit semasa sesi terapi plasma.

Terapi plasma adalah prosedur yang agak menyakitkan. Faktor ini bergantung kepada sensitiviti individu seseorang itu. Dalam kebanyakan kes, anestesia tidak diperlukan. Selepas prosedur selesai, tiada preskripsi diperlukan, tiada tempoh pemulihan.

Sejarah dan pelbagai aplikasi

Teknik mengangkat plasma yang unik dan sangat berkesan telah dibangunkan pada tahun 2004. Pada tahun yang sama, ia telah dipatenkan oleh dua pengarang ciptaan - calon sains perubatan, ahli implantologi dan profesor, doktor sains perubatan, pakar bedah mulut dan maxillofacial. Untuk beberapa waktu, teknik ini hanya digunakan dalam pembedahan maxillofacial, implantasi dan pergigian.

Tidak lama kemudian, keberkesanan plasma diperkaya juga terbukti secara eksperimen untuk rawatan kebotakan. Sudah selepas prosedur pertama, keguguran rambut melambatkan dengan ketara. Kursus penuh membolehkan bukan sahaja untuk memulihkan struktur rambut, tetapi untuk memulihkan pertumbuhan mereka. Dalam rawatan kebotakan, keberkesanan kaedah ini mencapai 80 peratus.

  • Selepas prosedur plasmolifting pertama, selepas 2-4 hari, keguguran rambut menjadi perlahan.
  • Selepas prosedur kedua, keguguran rambut berhenti sepenuhnya.
  • Rambut berhenti menipis.
  • Menghentikan kematian folikel rambut.
  • Diameter dan struktur rambut dipulihkan.
  • Sudah selepas sesi pertama, seborrhea (kelemumur) hilang dan fungsi kelenjar sebum kembali normal.
  • Pertumbuhan bakteria dan kulat pada kulit kepala ditindas.
  • Dari fasa keguguran rambut, rambut "melepasi" ke fasa pertumbuhan.

Pada masa ini, plasmolifting disesuaikan sepenuhnya untuk prosedur kosmetik dan merupakan kaedah peremajaan unik yang tidak mempunyai analog di dunia. Apabila menjalankan prosedur kosmetik yang bertujuan untuk peremajaan, perkara berikut berlaku:

  • Kedutan dihilangkan.
  • Memperbaiki turgor kulit dan keadaan amnya.
  • Proses menghasilkan asid hyaluronik dan kolagen anda sendiri dipulihkan.

Adakah plasmolifting selamat?

Keunikan kaedah ini bukan sahaja terletak pada kecekapannya yang luar biasa, tetapi juga pada keselamatannya. Tiada satu pun kaedah peremajaan sedia ada yang boleh dibandingkan dengan prosedur ini dari segi keselamatan. Memandangkan semasa prosedur pesakit disuntik dengan plasmanya sendiri, tindak balas alahan, risiko penolakan individu dan sebarang tindak balas negatif badan yang lain dikecualikan sepenuhnya.

suntikan plasma untuk peremajaan

Plasma diperkaya anda sendiri juga selamat dari sudut pandangan jangkitan penyakit berjangkit, termasuk yang berbahaya seperti hepatitis virus dan HIV. Tanpa rasa takut, plasmolifting boleh digunakan bukan sahaja untuk meremajakan kulit muka, tetapi juga untuk meremajakan kawasan dada dan décolleté.

Prosedur ini tidak menyebabkan mutasi, tidak mengganggu latar belakang hormon dan tidak ketagihan. Sekiranya pesakit atas sebab tertentu tidak mahu menjalankan prosedur lanjut, ini tidak mengancamnya dengan apa-apa. Sekiranya perjalanan peremajaan kulit plasma belum selesai, kesan yang dicapai akan berterusan untuk beberapa waktu, dan kemudian sel secara beransur-ansur akan kembali ke keadaan sebelum permulaan sesi.

Plasmolifting adalah cara yang mudah dan selamat untuk peremajaan semula jadi badan. Umur, keadaan persekitaran yang buruk, gangguan rejimen dan tekanan adalah musuh belia dan kesihatan yang diketahui. Plasma yang kaya dengan platelet mampu mengaktifkan mekanisme individu pesakit untuk sintesis bahan dan metabolisme antara sel. Plasmolifting akan membolehkan anda menggunakan rizab tersembunyi badan dengan berkesan, dan memelihara keremajaan dan kecantikan untuk masa yang lama. Menarik dan muda perlu kekal pada usia apa pun.

Penggunaan plasmolifting dalam kosmetologi

peremajaan kulit plasma

Dari masa ke masa, proses penuaan patologi dicetuskan dalam semua lapisan dermis, yang secara langsung berkaitan dengan layu badan secara keseluruhan. Itulah sebabnya dalam proses pembahagian sel epidermis, kesilapan berlaku yang membawa kepada penipisan dan kemerosotan kulit - halangan pelindung utama kami. Jadi, pemakanan sel bertambah teruk dan proses penghasilan elastin dan serat kolagen berkualiti tinggi menjadi perlahan.

Pendedahan kepada sinaran ultraungu yang berbahaya membawa kepada kemunculan kedutan dan bintik penuaan, kulit kering. Akibat pengaruh faktor dalaman dan luaran (ekologi yang lemah, tekanan dan penyakit), proses metabolisme sel dan penjanaan semula kulit berubah. Jadi, dalam sel terdapat kekurangan oksigen dan pemakanan, dan bahan buangan tidak dikumuhkan sepenuhnya. Semua ini adalah punca kemunculan tanda-tanda luaran penuaan kulit.

Plasmolifting digunakan dalam kosmetologi untuk melambatkan proses penuaan dan menyesuaikan badan kepada "mod belia". Ia adalah kesan intrasel autoplasma pada badan yang membantu menghilangkan tanda-tanda penuaan kulit yang boleh dilihat dan tersembunyi.

Penggunaan autoplasma platelet dalam kosmetologi membantu mencapai hasil berikut:

  • pengurangan tanda-tanda photoaging dan chronoaging;
  • peningkatan kulit;
  • peningkatan penampilan umum dan keadaan kulit;
  • mencerahkan bintik-bintik umur;
  • pemulihan proses pengeluaran asid hyaluronik dan kolagen;
  • peningkatan pertumbuhan semula tisu;
  • peningkatan keanjalan dan turgor kulit;
  • melicinkan lipatan dan kedutan;
  • tincture sel-sel badan ke "mod belia".

Kesan peremajaan adalah ketara sejurus selepas prosedur pertama. Dan keputusan kursus kekal selama 1-1. 5 tahun, bergantung pada umur pesakit, keadaan kesihatan dan kualiti kulitnya.

Kaedah keselamatan

Untuk mendapatkan plasma kaya platelet, purata 20-100 ml darah diperlukan. Mengambil walaupun jumlah maksimum (100 ml) darah bukan sahaja benar-benar selamat untuk badan, tetapi juga menyumbang kepada pengaktifan fungsi sistem hematopoietik.

Semasa prosedur, darah pesakit disuntik ke dalam dermis, yang menghilangkan penolakan dan sebarang tindak balas alahan. Kelebihan yang tidak dapat dipertikaikan adalah ketiadaan lengkap tempoh pemulihan - lebam kecil yang muncul di tapak banyak suntikan hilang dengan cepat.

Kontraindikasi:

  • pembentukan malignan;
  • penyakit darah sistemik;
  • alah kepada heparin.

Mekanisme plasmolifting

sebelum dan selepas peremajaan plasma di sekeliling mata

Kulit menjadi layu adalah hasil daripada kelembapan dalam proses metabolisme dan penjanaan semula sel. Iaitu, untuk menghentikan proses penuaan, anda perlu memulakan semula mekanisme pembaharuan sel. Ia adalah plasma manusia (darah) yang mengandungi semua unsur yang diperlukan untuk fungsi normal sel dan seluruh organisma serta mekanisme pembaharuannya sendiri. Telah lama diketahui bahawa mekanisme merangsang darah dengan ketara diaktifkan dengan peningkatan kepekatan platelet di dalamnya. Komposisi platelet termasuk molekul pengawalseliaan yang memastikan proses penjanaan semula tisu sekiranya berlaku kerosakan atau penurunan dalam aktiviti sel.

Selepas pesakit disuntik dengan plasma yang kaya dengan platelet, fibroblas (sel tisu penghubung) yang terletak di lapisan dalam mula aktif mensintesis elastin, kolagen, dan asid hyaluronik, yang bertanggungjawab untuk keanjalan dan kehalusan kulit. Di samping itu, proses memulihkan matriks lapisan dermis dilancarkan dan, untuk memusnahkan melanin berlebihan, rangsangan aktif makrofaj kulit bermula. Iaitu, kaedah itu berdasarkan mekanisme pengaktifan sel tisu penghubung badan oleh plasmanya sendiri. Akibatnya, kesan peremajaan yang diperolehi tidak dapat dibandingkan dengan kesan kaedah tradisional.

Prosedur ini boleh dilakukan pada sebarang umur, dari penampilan perubahan berkaitan usia pada kulit muka dan kecacatan kosmetik lain. Dalam kebanyakan kes, tanda-tanda penuaan mula muncul sekitar umur 30-35 tahun.

Plasmolifting disyorkan untuk:

  • kekeringan dan pengelupasan kulit muka;
  • penurunan turgor kulit;
  • penampilan tanda-tanda penuaan
  • perubahan dalam gentian tisu penghubung;
  • penampilan kedutan kecil;
  • penampilan tanda-tanda pertama ptosis tisu leher dan muka;
  • pembentukan tanda regangan pada kulit, akibat penurunan berat badan yang tajam;
  • pendedahan kuat kulit kepada sinaran ultraungu;
  • pemulihan kulit selepas pengelupasan kimia atau laser;
  • keradangan kelenjar sebum;
  • keguguran rambut.

Menjalankan prosedur plasmolifting

doktor memeriksa pesakit sebelum peremajaan plasma

Sehari sebelum analisis biokimia plasma, makanan goreng dan berlemak dan makanan yang mengandungi banyak pengawet harus dikecualikan daripada diet. 4 jam sebelum permulaan prosedur, lebih baik menahan diri daripada makan, mengehadkan diri anda untuk minum.

Untuk mendapatkan PRP yang dimaksudkan untuk suntikan intradermal dan subkutaneus, darah dibawa ke dalam tabung uji yang bertujuan untuk plasmolifting. Prosedur itu sendiri adalah selamat dan hampir tidak menyakitkan. Peringkat seterusnya ialah pembersihan darah dan pembahagiannya kepada tiga pecahan dalam emparan khas. Untuk manipulasi lanjut, hanya PRP diperlukan. Satu ciri teknologi ialah pengeluaran plasma, kepekatan platelet di mana 950-1, 200 ribu sel per ml plasma. Keseluruhan proses mendapatkan PRP adalah automatik, oleh itu ia mengambil masa kira-kira 15 minit.

Selanjutnya, plasma yang terhasil segera disuntik mengikut skema tertentu ke dalam dermis pesakit. Plasma disuntik ke dalam lapisan retikular, di mana fibroblas aktif terletak di sepanjang garis Langer (garis regangan usia semula jadi). Hasil daripada penghasilan serat kolagen dan elastin baru adalah menegangkan kulit secara semula jadi. Jika semasa prosedur, plasma disuntik tidak lebih dalam daripada lapisan papillary dermis (mengikut prinsip mesoterapi), proses menghasilkan asid hyaluronik diaktifkan.

Prosedur ini mengambil masa kurang dari satu jam dan biasanya tidak memerlukan anestesia. Dalam sesetengah kes, jika perlu, anestesia tempatan digunakan.

Hasil plasmolifting

hasil peremajaan kulit plasma

Sudah selepas prosedur pertama, perubahan dalam kulit menjadi lebih baik adalah ketara, tetapi hasil akhir boleh diperoleh hanya selepas 2-3 prosedur dengan selang enam bulan. Hasil plasmolifting boleh dipanggil peremajaan kulit semula jadi - kehilangan kedutan, lebam di bawah mata dan lipatan, peningkatan keanjalan kulit, normalisasi keseimbangan air, peningkatan ketara dalam kulit dan melambatkan proses penuaan kulit.

Mungkin kesan yang paling ketara dari prosedur ini ialah "kulit porselin" - baldu, licin, dilunturkan. Hasilnya bergantung pada umur pesakit, keadaan kulit dan faktor lain. Hasilnya disimpan selama 1-1. 5 tahun. Secara luaran, hasil plasmolifting adalah sama dengan hasil daripada facelift pembedahan dangkal, dan ini tanpa sebarang campur tangan pembedahan.